Określenie „rywalizacja” często rozumiane jest jako współzawodnictwo na tle sportowym. Ale w świecie biznesu również zdarzają się bardzo ciekawe pojedynki w poszczególnych gałęziach przemysłu. Często są one bezpardonowe i mają długą historię. Wydawnictwo SQN przedstawia swą najnowszą pozycję pt. Wojny biznesowe. A my prezentujemy Wam pięć wybranych przez nas rywalizacji marek, które zna każdy.

 

1. Pepsi vs Coca-Cola

 

Idąc do hipermarketu, z pewnością często zadajecie sobie pytanie: co wybrać, pepsi czy coca-colę? Pozornie oba trunki nie różnią się zanadto, jednak napoje te mają swych wielkich zwolenników, którzy w żadnym wypadku nie napiją się niczego innego. Historia tych dwóch firm jest bardzo interesująca. Coca-Cola jest o siedem lat starsza, po raz pierwszy wyprodukowano ją w 1886 roku w Atlancie. Mimo starań ze strony Pepsi niemal od zawsze większy udział w rynku ma Coca-Cola.

Bardzo popularne w ostatnich latach jest tzw. wyzwanie Pepsi. Przechodnie pytani są o najlepszy według nich napój z kilku proponowanych. W ponad 50 procentach przypadków wybierają właśnie pepsi. Ale ten sposób na zwabienie klientów stosowany był już w latach 70. XX wieku. Obie marki rywalizują na wielu polach, chociażby sponsoringu sportowego. Największym ambasadorem marki Pepsi jest z pewnością Leo Messi, a Coca-Coli w ostatnim czasie Marcus Rashford czy Harry Kane.

 

 

2. Samsung vs Apple

 

W obecnych czasach niemal każdy korzysta ze smartfona. Mało tego, wiele osób nie wyobraża sobie bez niego życia. Na rynku funkcjonują obecnie dwie najważniejsze firmy, które je produkują – Samsung oraz Apple. Telefony komórkowe to jeden z najczęściej kupowanych urządzeń elektronicznych, toteż rywalizacja o przekonanie do siebie konsumentów jest bardzo zażarta. Dużo starszym przedsiębiorstwem jest to pochodzące z Korei Południowej, Apple powstał bowiem w 1976 roku, 38 lat po Samsungu.

Tak naprawdę konkurencja między tymi firmami na poziomie smartfonów skupia się na porównywaniu flagowego modelu Apple’a, czyli iPhone’a, oraz serii urządzeń tego typu od Samsunga, czyli Samsunga Galaxy. Apple i Samsung w 2011 roku starły się przed sądem w Hadze. Przedmiotem sporu było łamanie praw patentowych Apple’a przez Samsunga. Sytuacja ta nadszarpnęła nieco wizerunek koreańskiego przedsiębiorstwa, ale aktualnie rywalizacja między korporacjami jest dość wyrównana.

 

 

3. Adidas vs Puma, o czym przeczytasz więcej w książce Wojny biznesowe

 

Te dwie marki kojarzy z pewnością każdy, kto uprawia jakikolwiek sport, a w szczególności piłkę nożną. Aktualnie na rynku sprzętu piłkarskiego Puma plasuje się raczej na trzecim miejscu, a pośrodku znajduje się Nike. Ale stosunki między Adidasem a Pumą są bardzo ciekawe i sięgają jeszcze czasów przedwojennych. W 1925 roku Rudolf i Adolf Dasslerowie założyli w Herzogenaurach firmę obuwniczą. Specjalizowała się w produkcji butów sportowych, a w trakcie wojny zaopatrywała w obuwie również Wehrmacht.

Tuż po wojnie, w 1947 roku, bracia się rozeszli: Adolf stworzył Adidasa, a Rudolf Pumę. Rywalizacja była szalenie zacięta, a całe miasto obserwowało, kto jakie nosi buty. W kolejnych latach walka nie ustawała, ale powoli szala przechylała się coraz bardziej na stronę Adidasa. Firmy były partnerami całych klubów, a w późniejszych czasach również poszczególnych zawodników. Przedsiębiorstwa te mają swych ambasadorów pośród reprezentantów wielu dyscyplin sportu, w tym piłki nożnej czy tenisa.

 

 

4. KFC vs McDonald’s

 

Prawdopodobnie każda osoba, która czyta ten tekst, zjadła kiedykolwiek posiłek w obu tych restauracjach. Fast foody nie należą do najzdrowszych rzeczy na świecie, ale i tak popyt na tego typu produkty od lat stoi na bardzo wysokim poziomie. Mimo że firm specjalizujących się w świadczeniu tego rodzaju usług jest wiele, te dwie od lat zdobywają na świecie najwięcej klientów. KFC oferuje przede wszystkim dania ze smażonego kurczaka, McDonald’s zaś oferuje szerszą gamę potraw, w tym frytki, hamburgery czy wrapy.

KFC jest nieco starsze, powstało bowiem w 1930 roku w stanie Kentucky w Stanach Zjednoczonych. Jego największy rywal rozpoczął działalność dziesięć lat później. Przez dekady KFC próbowało doścignąć McDonalds’a, lecz daremnie. O potędze tej drugiej firmy niech poświadczy fakt, że dziennie obsługuje aż 69 milionów klientów, a na całym świecie zatrudnia prawie dwa miliony pracowników. To globalnie drugi najwyższy wynik wśród prywatnych przedsiębiorców.

 

 

5. H&M vs Zara

 

Każdy lubi od czasu do czasu kupić gustowne ubranie. Dlatego też H&M oraz Zara to marki, które odmieniane są, w szczególności przez kobiety, przez wszystkie przypadki. Ich butiki oblegane są przez rzesze klientów na całym świecie. Kluczem do ich sukcesu są produkty o niezłej jakości oferowane w dość przystępnej cenie. Co godne podkreślenia, żadna z tych marek nie pochodzi posiadających modowe tradycje krajów, lecz z Hiszpanii (Zara) oraz Szwecji (H&M).

Dużo starszy jest H&M, założono go bowiem tuż po drugiej wojnie światowej – w 1947 roku. Dopiero 28 lat potem powstała Zara. Także w galeriach handlowych w Polsce sklepy tych dwóch przedsiębiorstw znajdują się często obok siebie. Obie firmy, aby osiągnąć zamierzone cele, chwytają się wszelkich środków, również tych nielegalnych. H&M kilkukrotnie zarzucono rasizm przy wyborze modelek, a Zara była w 2016 roku oskarżona o naruszenie praw autorskich. Jak widać, cel uświęca środki. A idea społecznej użyteczności biznesu to często tylko mrzonka.

 

 

Aby osiągnąć globalny sukces w biznesie, trzeba dużego samozaparcia, kreatywności i nieco szczęścia. Jeśli jesteś ciekawy, jak wygląda świat wielkich korporacji, wejdź do księgarni internetowej sqnstore.pl. Znajdziesz tam wiele ciekawych książek biznesowych, ale nie tylko! 

Image Blog